Varda Köprüsü, Belemedik Vadisi, Kapıkaya Kanyonu ve Çamalan Alman Mezarlığı

Varda Köprüsü, Adana.

Varda Köprüsü;
II. Abdulhamit ile Alman İmparatoru Kaiser Willhem tarafından 1888 yılında imzalanan sözleşmeyle İstanbul-Bağdat-Hicaz Demiryolu (Chemins du Fer Impérial Ottomans de Bagdad) inşaatı Almanlara verilmiştir. Alman Deustche Bank’tan alınan krediyle 15 yılda tamamlanmıştır. Demir yolunun en zor kısmı tahmin edileceği üzere Toroslar'dır.


Varda Köprüsü yakından görünüş.

Almanlar, bu çalışmalar kapsamında vadinin iki ucunu birbirine arasına köprü inşaa ederek zor kısmı aşmışlardır. Varda yada Vardaha köprüsü, Adana ili Karaisalı ilçesi Hacıkırı (Kıralan) mahallesi'nde yer almaktadır. Köprünün bilinen başlangıç tarihi 1907 ve bitiş tarihi ise 1912'dir.



Varda Köprüsü'nden hemen sonra yer alan Hacıkırı Tren İstasyonu.

Almanlar tarafından inşa edildiği için Alman Köprüsü olarak da adlandırılan köprünün Adana'ya uzaklığı yaklaşık 64 km'dir. Tarihi eser olmasının yanında bir mühendislik harikasıdır. 4 adet ana ayak üzerinde duran köprünün uzunluğu 172 metredir ve çelik kafes taş örme tekniği ile yapılmıştır. 



Alman Köprüsü yapılmadan önce geçiş olarak kullanılan tünellerden biri.

Varda köprüsü'nün hemen yanında günümüzde araç ulaşımı için kullanılan arka arkaya iki tünel ve bugün kullanılmayan köprü ayakları bulunmaktadır. Bunlar, Varda Köprüsü’nün inşasından önce kullanılan ancak "U" şeklindeki formu nedeniyle tren geçişinde yüksek risk oluşturan bu sistem, vadinin direkt olarak geçilmesine imkan veren Varda Köprüsü'nün yapılmasıyla kullanımdan kaldırılmıştır. Yapımı sırasında bir Alman mühendis ve 21 tane de işçi hayatını kaybetmiştir.



Çakıt Çayı kenarında yer alan Pozantı-Belemedik yolu.

Belemedik Vadisi;

Adana'ya 117 km, Pozantı'ya ise 10 km uzaklıkta yer almaktadır. Bağdat Demiryolu'nun Hacıkırı'ndan sonraki kısmında yer alır. Bağdat Demiryolu'nu inşa eden Almanlar'ın yerleşim yeridir. Günümüzde yerli halk, Çakıt Çayı kıyısında kurulmuş Belemedik'te taş ve ahşaptan yapılmış yayla evlerinde konaklanmaktadır. 


Belemedik harabeler.

Yaban hayatı yönünden hayli zengin olan yörede Yaban Keçisi, Yaban Domuzu ve yırtıcı kuşlar gözlemlenebilmektedir. Belemedik isminin kaynağı tam olarak bilinmemekle beraber; Almanlar'ın ne dediklerini anlamayan Türk işçilerin "bilemedik" demesinden dolayı bu ismi aldığı söylenmektedir.



Bağdat Demiryolları Şantiyesi'nin iş atölyesi kalıntıları.

Belemedik harabeler.

Demiryolu tüneli.


Bağdat Demiryolu'nun yapımında yaşamını yitiren Alman vatandaşlarının isimlerinin yazılı olduğu anıt.

Çamalan Alman Mezarlığı;
Anıt mezarlık, Tarsus'un Çamalan Bucağı'nda yer alanmaktadır. Harika bir manzara içinde yer alan anıt mezarlık, Bağdat Demiryolu'nun yapımında yaşamını yitiren Alman vatandaşları için yapılmıştır. Oldukça bakımsız durumda olan mezarlık da Türkçe ve Almanca olmak üzere "Burada Bağdat Demiryolu'nun yapımında yaşamını yitiren Alman vatandaşları yatmaktadır." ifadeli mermer kitabesi bulunmaktadır.

Alman Mezarlığı'nın kitabesi.

Ayrıca üzülerek belirtmek gerekir ki rahmetli Özgecan Aslan'ın cesedi Alman Mezarlığı'nın hemen arka kısmında yer alan dere yatağında bulunmuştur.

Kapıkaya Kanyonu;
Kanyonu açan Seyhan Nehri'nin batı kolu olan Belemedik'ten de geçen Çakıt Çayı'dır. Varda Köprüsü'ne 2 km uzaklıkta yer alan kanyon, Pozantı Boğaz'ından dağlık alanlara doğru uzanmaktadır.


Enfes Kapıkaya manzarası.

Yerköprü piknik alanı.


Corona ile mücadele ettiğimiz bugünlerde moralsizlik sonucu yazılara ara vermiştim ama bundan sonra biraz daha fazla yazı paylaşmaya çalışacağım.


-YAZI SONU-

KAYNAKÇA;
1-
Varda Köprüsü - https://tr.wikipedia.org/ adlı siteden erişildi.


2-Uzakları görebilen hükümdar: Sultan İkinci Abdülhamid Han - Çamlıca, 2010. ISBN 978-9944-905-83-1.


3-Cevat YIGIT. Bisikletle Aladağlar. Bisiklet ROTALARI. pp. 21–. GGKEY:E1FF2CEBKJ5.


4-http://belemedik.tabiat.gov.tr/


5-Pozantı-Belemedik Yaylası - Adana - https://kulturportali.gov.tr/ adlı siteden erişildi.


6-Kapıkaya Kanyonu - https://tr.wikipedia.org/ adlı siteden erişildi.

1 Yorumlar

Daha yeni Daha eski

İletişim Formu